Sabtu, 3 November 2012

PANDUAN BERCUTI DI BANDUNG 2


Terdapat beberapa tip yang boleh dikongsi bersama. Diharapkan tip ini dapat membantu bagi mereka yang bakal melancong di Bandung. Kepada mereka yang ingin berkongsi tip bolehlah berbuat demikian...


1. Buat Persediaan Awal

2. Penginapan Bajet.
Pilihlah tempat penginapan bajet dan berhampiran tempat tumpuan. Yang penting pilih yang bersih dan murah.

3. Pilihlah syarikat Penerbangan Tambang Murah
Dalam konteks ini Airasia adalah satu-satunya syarikat yang memberi perkhidmatan tersebut. Perkhidmatan ini terus ke Bandung (DBO) atau melalui Jakarta (CGK). Daftar dengan airasia untuk mendapat  pemberitahuan awal . Kita akan mendapat tahu lebih awal tawaran yang dibuat, terutamanya tawaran RM0, RM49, RM99, 149 & dll. Ini akan memudahkan kita membuat pilihan kerana tempahan belum di buka untuk orang ramai .


4. Pilih masa yang sesuai
o Sekurang-kurangnya 1 bulan sebelum tarikh bertolak
o Elakkan pergi pada Hari Kelepasan Am – surcharge dan kesesakan
o Elakkan pergi pada hujung minggu, sekiranya boleh ,pilih pada pertengahan minggu seperti Isnin hinga Jumaat. (Dapat elakan surcharge hotel)
o Pilih tarikh sewaktu Tawaran Tambang Murah & Harga Promosi

5. Pergi Berkumpulan dalam dominasi 4 atau 7.
Ini akan menjimatkan bayaran teksi & van. Bayaran dapat dikongsi bersama. Juga anda dapat
berkongsi membuat Pasport Group( minima 5 orang maxsima 20 orang setiap passport ). Ini akan menjimatkan belanja sekiranya anda tidak mempunyai Pasport Antarangsabangsa

6. Perbincangan bersama rakan yang ingin turut serta lebih memberi manfaat.
Wujudkan tabung pelancungan dengan melantik seorang bendahari untuk menguruskan kewangan. Pambaziran dan ketirisan akan terjadi sekiranya kewangaan tidak diuruskan dengan bijak. contohnya buat tabungan RM300.00 tiap seorang untuk menampung perbelanjaan sepanjang percutian anda.

Adalah tidak adil sekiranya kita belanja kawan untuk sarapan manakala kawan yang lain untuk makan tengahari dan ada yang belanja teksi tentulah jumlahnya berbeza. Bukan bermaksud untuk berkira tetapi untuk kesamarataan. Kita boleh mula menabung RM 100 sebulan sebagai deposit kepada bendahari. Buat tempahan 2 bulan atau lebih dari tarikh tempahan. Kebiasannya tempah hari ini dan boleh pergi 6 bulan lagi. Oleh yang demikian kita hanya perlu RM50 simpanan sebulan.

8. Jangan Bayar apa-apa bayaran dipintu masuk atau keluar kecuali Airport tax. Airport Jakarta Rp100,000 dan Bandung Rp 75,000. Hal ini mungkin terjadi di Bandung sahaja dan tidak di Jakarta

9. Buat pertukaran matawang sewaktu harga Rupiah jatuh dan juga pada masa harga Ringgit meningkat. Buat pertukaran sekiranya Rp 1juta = RM300 ,ianya adalah menguntungkan.

10. Jangan Layan permintaan untuk tukaran kepada nilai Rp yang lebih kecil atau besar diterutamanya oleh warga Arab/Afrika. Ini adalah penipuan.

11. Buat Tempahan Tiket Penerbangan bila ada tawaran dari Airasia dan MAS. Masa yang sesuai ialah sewaktu perang harga. Penerbangan yang dicadangkan ialah perkhidmatan Airasia.

12. Buat pilihan penerbangan melalui Jakarta kerana kekerapan penerbangan dan peluang untuk mendapat tiket promosi RM0 lebih luas. Kekerapan KUL-BDO ialah 3 kali/hari manakala KUL–Jakarta ialah 6 kali/hari.

13. Jangan Tempah tiket dalam kuantiti yang banyak pada satu masa. Dicadangkan dalam kuantiti 1 ataupun 2 sahaja dan ulangi lagi untuk mendapatkan bilangan yang diperlukan. Anda sendiri boleh menguji sistem tempahan online tersebut.

14. Jangan Mempercayai, terutamanya peniaga dan pemandu teksi. Walaupun tidak semua, namun mereka ini sentiasa menunggu peluang dan mengambil kesempatan untuk menipu, pastikan anda tidak terpedaya dengan helah mereka. Oleh itu berhati-hatilah. Tawar-menawar adalah jalan terbaik. Sekiranya menggunakan perkhidmatan teksi pastikan menggunakan meter. Kadar minima ialah Rp 20,000 dan maksima penggunaan dalam Kota Bandung ialah Rp 30,000



4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

bos pls call 019-2539883
saya call no di hubungi kami tak dpt..
nak ke bandung dlm 15 org

Unknown berkata...


Assalamualaikum Tuan/Puan.

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

Contact person : Amsyahril
Mobile : +6285263007445
E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.


Tanpa Nama berkata...

wow good tip nya

untuk namabahin aja kalau ada nak pergi bandung

kunjungi dulu ini

http://www.padmatnt.com/

Unknown berkata...

sewa mobil di bandung

Harga : Rp. 550.000

Kami padma tour bandung hadir untuk memenuhi kebutuhan anda yg ingin berwisata ke bandung, jalan jalan di bandung, atau pun juga urusan keluarga di luar kota bandung

Kafasitas penumpang:


12 seat(12 org penumpang)
14 seat(14 org penumpang)
16 seat(16 org penumpang)
19 seat(19 org penumpang)


SEWA ELF BANDUNG yg kami sediakan sangat lah MURAH, bersih dan nyaman karna di lengkapi dengan fasilitas yg sangat memadai, mulai dari ac yg sangat dingin, monitor tv yg baru, karokean yg di lengkapi ribuan lagu yg bisa anda pilih dan sopir yg sangat lah ramah dan menguasai medan jalan yg ada di bandung dan juga luar kota bandung


untuk masalah harga,anda bisa hubungi kami via telpon atau via email karna harga yg kami sediakan tergantung tujuan dan tgl ny.

jika anda berminat menggunakan jasa sewa mobil elf Bandung kami silahkan hubungi di:

+6287821738686
pin bb 324040AE/7635FDOF
emial:kyokotorres876@gmail.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
























NAMSAHAZ Webhosting - Webhosting mampu milik untuk semua!













Web hosting















JOM IKLAN DI SINI

Hanya RM10/bulan!!!
KLIK SINI